IF I STAY

★★☆☆☆☆

Chloé Grace Moretz er udviklet sig fra en status som barnestjerne til at blive en af Hollywoods mest attraktive unge piger. Hun sparkede i mere end en forstand røv i "Kick-ass", men synes i denne sæson opsat på at vise hvad hun kan som skuespillere. Man er dog endnu ikke overbevist om, at skuespillertalentet har fulgt med udviklingen, og hun fremstår en smule syntetisk i IF I STAY, en rolle, der ellers giver hende gode dramatiske muligheder.

I stil med klassikere som "Here Comes Mr. Jordan" og "Heaven Can Wait" træder pigen Mia ud af sin egen krop efter ulykke, hvor også forældrene og lillebroderen er involveret. Hun kan nu vælge livet eller døden, mens vi følger hendes kamp for at blive optaget på musiklinien på Julliard og hendes op- og nedture med kæresten Adam.

Moretz synes at have arbejdet ihærdigt på at kunne illudere som cellist, og især fingerarbejdet imponerer. Men hendes åndelig udstråling signalerer mere shopping end Beethoven, og bl.a. derfor overbeviser hun aldrig helt. Jamie Blackley er til sammenligning et under af naturlighed som kæresten Adam, og Stacey Keach har et par fine scener som bedstefaderen.

Men R. J. Cutler har ikke blot lavet en tåreperser, men en film, man fristes til at kalde følelsespornografi. Man irriteres af de klodsede og umotiverede brug af de filmiske tilbageblik som man i branchen kalder for flash-backs, men forarges over den kyniske facon, den leger med publikums følelser. Så trods sympatiske momenter, ender IF I STAY med at blive et ufriviligt forsvar for aktiv dødshjælp.