HEDDA GABLER

★★★★☆☆

I Det Kongelige Teaters såkaldte røde rum er iscenesætter Rune David Grue sluppet nogenlunde heldigt fra en opdatering af Henrik Ibsens klassiker HEDDA GABLER.

Handlingen har man henlagt til en mondæn villa – indrettet med den helt rette "coolness" af scenografen Palle Steen Christensen. Her finder vi Jørgen Tesman, der trods sin akademiske grader og en art moderbinding til tanten Julie domineres af sin stærke men utilpassede hustru, Hedda.

En forrygende Johannes Louise Schmidt bliver ganske naturligt forestillingens utvetydige centrum, en omvandrende bombe af misfornøjethed født af dyb skuffelse over ægteskabet og livet i al almindelighed. På trods af Hedda Gablers til tider uhyrlige opførsel, som Johanne Louise Schmidt aldrig forsøger at sminke, får vi alligevel en vis forståelse for hendes gerninger, en kvinde med format fanget i en mandeverden af middelmådighed.

Rune David Grue får skabt en vedkommende psykologisk gyser, som hele ensemblet har ære af. Ditte Gråbøl virker som en ganske nutidig tante Julie, men ensomheden har hun til fælles med tanterne på Ibsens tid. Marie Dalsgaard tegner ligeledes et tidstypisk portræt af den naive Thea, et offer for Heddas manipulation.

Men det er og bliver Johanne Louise Schmidt, der som en kompleks og moderne HEDDA GABLER bekræfter positionen som sin generations største danske skuespillerinde.