MARIA OG MOHAMMED

★★★★★☆

Et af hovedstadens mest oversete kulturmekkaer hedder Københavns Musikteater og ligger på første sal i Kronprinsensgade 7, skrådt overfor Café Sommersko. Dette hyggelige teater specialiserer sig i musikforestillinger, der tit falder lidt udenfor de mere etablerede kategorier som operaer og musicals, men som oftest fremstår uhyre seværdige alligevel.

Det gælder også MARIA OG MOHAMMED, hvor moderne stumfilmsoptagelser kombineres med levende teater. Film og teater supplerer hinanden fint i forestilling, og synes at være vægtet lige højt, selvom der kan snydes lidt mere på film.
Trods en rolleliste på kun tre skuespillere vrimler det med festlige karakterer anført af de to elskende, Stine Holm Joensens gravide Maria og Josef W. Nielsens hvidpudrede Mohammed. Disse to hårdt prøvede mennesker hænger begge på to lidet attraktive skabninger. Begge bliver spillet af Niels Grønne, forestillingens idemand, manuskriptforfatter og medinstruktør (i samarbejde med Torkild Lindebjerg). Men efter flere hæsblæsende jagtsekvenser aner man alligevel en lykkelig slutning – som i de bedste af de romantiske stumfilm.

Stumfilmsgenren oplevede et højest uventet comeback for få år siden takket være Oscar-vinderen “The Artist”, og denne produktion, som teatergruppen Dansk Rakkerpak står bag, fanger lidt af den poesi og elegance, vi husker fra filmen. Mathias Grove Madsen formår også at slå den helt rigtige tone an på klaveret og får desuden lejlighed til at levere stykkets eneste replik. I tilgift forkæles vi med en række morsomme lydeffekter.

At man også har formået at kombinere en indvandrehistorie med et stumfilmsunivers forekommer utroligt, men det fungerer faktisk. Så man kan lige så godt overgive sig, og løse billet til en god times tid i selskab med Maria, Mohammed, postbudet, Carlos og den “skønne” Soraya – man bliver stum af begejstring.