THE HOMESMAN

★★★★☆☆

Tommy Lee Jones har instrueret en ganske utraditionel westen med sig selv og en lang række andre fine spillere på rollelisten. Filmens egentlige stjerne er dog fotografen Rodrigo Prieto, der med udsøgt farvesans og nænsomt lys indfanger såvel landskaber som ansigter på delikat vis.

Hilary Swank, der allerede har to Oscar-statuetter på hylden, kan meget vel blive nomineret til en tredje for sit portræt af Mary Bee, en giftelyste pebermø. Mary Be påtager sig at transportere tre sindslidende kvinder til et kristent hjem, hvor de kan få det bedre, men allierer sig med sjuften George Briggs, en festlig indsats af Tommy Lee Jones. Deres indbyrdes forhold bringer mindelser om Katharine Hepburn og Humphrey Bogarts samspil i "Afrikas dronning", men så tager filmen en uventet drejning, og man indser, at Tommy Lee Jones er ude i et helt andet ærinde.

Meryl Streep har en lille fin rolle mod slutningen, mens hendes datter Grace Gummer agerer en af de sindslidende kvinder, hvis sygdomme kan være udløst af de trængsler, som livet – og deres mænd – har udsat dem for. Australske Miranda Otto, som vi sidst har nydt som den lesbiske forfatterinde Elizabeth Bishop i "Reaching for the Moon", spiller en anden af disse kvinder, og den sidste varetages med udpræget teatralsk attitude af Sonja Richter. Det er desværre hendes scener med moderen og manden (flittige David Dencik), der virker mindst overbevisende, men Tommy Lee Jones formår alligevel overordnet set at skabe et troværdigt billede af kvinders til tider groteske vilkår i fortidens amerika.

Marco Beltramis musik låner både format og poesi til historien, og bidrager til at gøre THE HOMESMAN til Tommy Lee Jones’ hidtil fineste instruktørbedrift.