BILLY ELLIOT

★★★★★★

Det Ny Teater har atter satset stort med Danmarkspremieren på musicalen BILLY ELLIOT, der er baseret på Stephen Daldrys moderne filmklassiker af samme navn med en ung Jamie Bell og Julie Walters.

Men med den formidable Lisa Kent i spidsen for såvel instruktion og koreografi sejrer Ny Teaters BILLY ELLIOTS på alle fronter. For selvom der muligvis er blevet danset bedre i andre opsætninger af denne Tony-belønnede musical, så formår Lisa Kent at gøre en dyd af nødvendigheden, og lægger vægt på forestillingens andre styrker, og de er heldigvis mange.

Carl-Emil Lohmann er vidunderlig naturlig som BILLY ELLIOT, og så kan han både synge og spille, så det går lige i hjertekuglen. Magnus Sterling Borchert gør det sandelig også glimrende som vennen Michael, og samtlige unger fungerer upåklageligt i forestillingen.

Julie Steincke kan kunsten at trykke et shownummer af fra en scene, og man undrer sig næsten over, hvorfor hendes skønne rapkæftede lærerinde ikke er blev headhuntet af et storbyteater for længe siden. Kristian Boland tegner et ganske rørende portræt af Billys far, mens Jesper Asholt morer som…boksetræner! Og så formår Lane Lind både at bevæge os og at få os til at le i rollen som bedstemoderen, en af forestillingens fineste skuespillerpræstationer.

Per Engström, forestillingens musikalske leder, fremhæver det bedste i Elton Johns ørehængende musik, og oversættelse af såvel sange som dialog fungerer i det store og hele, fordi den saftige tone fra originalen er bibeholdt.

Paul Farnsworths imponerende og velfungerende scenografi glider forholdsvis ubesværet over scenen, så vi når ned på en spilletid et godt stykke under de tre timer, forestillingen ofte varer i udlandet. Det klær BILLY ELLIOT.

Det Ny Teater har før lavet forestillinger på internationalt niveau. Med BILLY ELLIOT virker det nærmest som om, at de har overgået originalen.