GETT

★★★★★☆

Ronit Elkabetz fik for alvor et internationalt gennembrud med den uimodstålige "The Band’s Visit". Nu er hun tilbage, og nøjes ikke bare med at spille titelrollen i den nye film, men har også skrevet manuskriptet til filmen og instrueret den sammen med sin bror.

GETT, THE TRIAL OF VIVIANE AMSALLEM bygger på en autentisk historie om en tilsyneladende rutinemæssig skilsmissesag, der trak i langdrag på grund af parternes uforsonlighed. Metaforerne i forhold til den nuværende politiske situation i Israel er med andre ord til at få øje på, men Ronit Elbabetz insisterer på at trænge til bunds i denne problematik, og det er denne vilje til dybde og selvrensagelse, som gør filmen så vigtig.

Selvom vi på det nærmeste ikke forlader det yderst primitive retslokale, er filmen forbløffende underholdende, ja næsten spændende, og afspejler det israelske retssystems indgroede konservatisme – ikke mindst i forhold til kvinder – uden at udlevere nogle af ægtefolkene.

Ronit Elkabetz spiller med både temperament og værdighed den stolte Viviane, så vi genkalder os den store græske skuespillerinde Irene Papas på toppen af hendes ydeevne. Og som mandens religiøst funderede forsvarer genser vi med glæde Sasson Gabai, Ronit Elkabetz’ medspiller i "The Band’s Visit". Det er da også i deres fælles scener, at filmen for alvor slår gnister, men et inteligent manuskript bidrager heldigvis til, at vi er med hele vejen.

GETT, THE TRIAL OF VIVIANE AMSALLEM var nomineret til en Golden Globe for bedste udenlandske film, og det giver i grunden god mening. For det er vitterlig begavet filmkunst af høj karat.