WILD

★★★★☆☆

Sidste år skabte Jean-Marc Vallée en af årets stærkest film med DALLAS BUYERS CLUB, der indbragte Oscars for bedste mandlige hoved- og birolle. I år kunne han i princippet gøre kunststykket efter i de kvindelige kategorier, thi både Reese Witherspoon og Laura Dern modtog Oscar-nomineringer for henholdsvis hoved- og birolle i WILD.

Filmen WILD er baseret på Cheryl Strayeds selvbiografiske bestseller, og hun har da også selv skrevet manuskriptet sammen med den erfarne Nick Hornby (bl.a. "An Education"). Historien omhandler en kvindes over tre måneders lange vandring i et forsøg på at finde sig selv ovenpå en række af tilværelsens mange skuffelser. Men samtidig genoplever vi en række af de begivenheder, der har præget pigens tilværelse.

Vi får glimt af hendes opvækst, hvor moderen må flygte fra den voldelige fader sammen med Cheryl og hendes lillebror. Men vi ser også hvordan moderen forsøger at forbedre livsvilkårerne for sine børn og sig selv, selvom hun hænger fast i de gamle mønstre.

Trods rollens fragmentariske karakter formår Laura Dern at levere et samlet portræt af en kvinde, der egentlig aldrig kom til at leve det liv, hun måske havde drømt om. Man kunne derfor godt have undt Laura Dern den eftertragtede statuette, som hverken hun, faderen Bruce Dern ("Nebraska") eller moderen Diana Ladd ("Alice bor her ikke mere") åbenbart skal vinde trods en del forsøg.

For Reese Witherspoon cementerer rollen hendes bedste filmsæson nogensinde, og afspejler også på sin vis en udvikling, som Reese Witherspoon selv har måtte gennemgå – fra indsmigrende lillepige til selvstændig kvinde. Ikke nok med at hun som skuespillere har haft ære af samtlige tre film, hun medvirkede i sidste år, hun har også slået sit navn fast som producent af såvel "Wild" som kassesuccessen "Gone Girl".

Man kan mene, at Mia Wasikowska nåede endnu dybere i den tematiske beslægtede "Tracks", og at der altid vedbliver at være noget kernesundt over Reese Witherspoon. Men med rollen i WILD forsøger hun virkelig at bryde med den pæne facade, og det må kræve både mod og stædighed – ikke ulig det som filmens hovedperson mobiliserer.