9. APRIL

★★★☆☆☆

Når man ser Pilou Asbæk i gammel militæruniform, frygter man et kort øjeblik, at Ole Bornedal har brændt flere penge af på at lave en spillefilmsudgave af den gyselige tv-serie "1864". Men så galt går det heldigvis ikke her. Asbæk virker ganske vist altid bedre i nutidige universer end i historiske dramaer, da han sjældent synes at gøre en indsats for at justere sit sprog til en anden tid. Men her får han dog skabt et levende menneske, og ikke en grotesk karrikatur. Det er dog især de relativt ukendte skuespillere som fremstille de unge skrøbelige soldater, der gør indtryk. Og i en enkel scene formår Mette Munk Plum at tilføre filmen en ægthed, fordi hun kan tale sproget, som det blev talt.

Instruktøren Roni Ezra har også tjek på filmens tekniske udfordringer, men man undrer sig såre over filmens udformning. For når filmen nu hedder 9. april og omhandler den tyske invation af Danmark, forekommer det besynderligt, at vi aldrig ser, da tyskerne rent faktisk overskrider grænsen. I stedet fokuseres på en lille deling danskere, der i filmens første time ikke foretager sig meget andet end at lappe cykler.

Man savner i den grad et politisk perspektiv eller noget andet, der kan sætte historien ind i en større sammenhæng. Var der også økonomiske årsager til, at den danske regering valgte netop denne strategi over tyskerne? I hvor høj grad stod den danske befolkning bag denne beslutning?
Filmens allerfineste moment indtræffer i sidste øjeblik. En række krigsveteraner interviewes på lidt klichéagtig vis, men pludselig får vi så et enkelt og klart udsagn, som giver os nøglen til, hvorfor vi stadig skal beskæftige os med 9. april.