THE ROSENBERGS

★★★★★☆

Rhea Leman (Reumert-nomineret for sit stykke "Gorilla") har både skrevet og instrueret en bevægende ny opera med musik af filmkomponisten Joachim Holbek ("Riget"). Operaen synges på engelsk med danske overtekster, og omhandler ægteparret Ethel og Julius Rosenberg, der i 50ernes USA blev dømt til døden for atomspionage. Mange husker sikkert også Meryl Streeps portræt af Ethel Rosenberg i Mike Nichols prisbelønnede TV-serie "Engle i Amerika".

Med skønne billeder fra fortidens New York følger vi i første akt parrets tidlige forelskelse og ægteskabet, indtil de bliver anklaget for at have leveret fortrolige oplysninger til russerne. Anden akt behandler selve retsagen, fængselsopholdet og den endelig dom.

Musikalsk bevæger vi os fra 30ernes håbefulde amerikanske filmsange ("Pennies from Heaven") til mere Gershwin-inspirerede klange med anstrøg af jødisk folkemusik. Men samtidig benytter Joachim Holbek sig også af disharmonier, så musikken aldrig bliver lutter vellyd, og det er klogt. For med en relativ emotionel vinkling på historien kunne det meget vel blive for rørstrømsk, hvis den velspillende klassiske trio blot fulgte efter følelserne.

Heldigvis tilfører Rhea Lemans iscenesættelse også forestillingen en fornemt afdæmpet tone, der afslører en respekt for denne skelsættende begivenhed i amerikansk retshistorie. Hos hende blive McCarthyismens kommunistforskrækkelse derved langt mere nærværende end i Det Kongelige Teaters opsætning af Arthur Millers klassisker "Heksejagt".

Hun får formidabel hjælp af de to uhyre velvalgte kunstnere på scenen, Liv Oddveig Midtmageli og Jakob Bloch Jespersen. Både spillemæssigt og sangligt formår de at løfte de krævende hovedroller – såvel som et par mindre – og så tror man simpelthen på dem som et par, hvilket faktisk er helt afgørende i denne opsætning, hvor netop ægteskabet skal stå sin prøve.

THE ROSENBERGS bør man derfor ikke gå glip af, når den nu efter et lille stop på Folketeatrets Hippodrom-scene tager videre på turné. For selvom den kræver fuld opmærksom af sit publikum i de to timer og tyve minutter, den strækker sig over, så bliver man belønnet med et rigt udbytte – både historiemæssigt og musikalsk. Og man kan bestemt ikke udelukke, at THE ROSENBERGS også får en chance udenfor landets grænser en dag.