INTO THE WOODS

★★★★★★

Stephen Sondheim regnes med rette for en af de største musikbegavelser indenfor amerikansk musical, og har da også vundet både Oscar-, Grammy-, Tony- og Olivier-priser samt sågar en pulitzerpris. Både dialog og musik stiller krav til publikum, men så bliver man også belønnet ved udgangen på en måde, der når langt ud over musical-genrens normale grænser. Sondheim stiller sig aldrig tilfreds med højt humør og hurtige penge, en musical skal have en original ide, og en klar kunstnerisk dimension.

Det får den heldigvis også i Rob Marshalls helt overdådige filmversion og man indser, at tiden faktisk er kommet musicalen i møde. For INTO THE WOODS er jo ikke udelukkende en musical, men også et fantasy-værk, der i befriende grad bryder med den gengse realisme for at fortælle en historie, der er større end livet selv.

På raffineret vis væves eventyrerne om Rødhætte, Askepot samt Jack og bønnestagen sammen til en udfordrende cocktail om de idealer, der primært hører til i eventyr, men som vi til stadighed selv forsøger at efterleve.

Det virker ganske passende, at netop Walt Disney-studioerne, der i årtier har fungeret som drømmefabrik, med dette værk vover at gå af nye og mere snoede veje med eventyret – præcis som Walt Disney selv gjorde det for et halvt århundrede siden med "Mary Poppins".

Satsninger fortjener al mulig ros, for Rob Mashalls filmversion er blevet et originalt og overvældende mesterværk, der insisterer på, at vi ser med nye øjne på den amerikanske drøm.

Samtlige medvirkende udfylder deres roller både sangligt og skuespilmæssigt, og alligevel har man behov for at fremhæve nogle enkelte, selvom det i grunden forekommer uretfærdigt.

Chris Pine udviser lune som Askepots prins og Johnny Depp behøver kun den lille rolle som ulven for at overgå sin indsats i en anden Sondheim-musical, nemlig "Sweeney Todd". Christine Baranski yder en festlig indsats som ond stedmor, og så formår Meryl Streep at trænge igennem en forrygende maske for at vise, at selv en heks med forkvaklet moderkærlighed kan rumme sårbarhed.

Tracy Ullmann bidrager med robust charme, mens Billy Magnussen fremstår som filmens største visuele fornøjelse. Nævnes bør også filmens to glimrende børneskuespillere, Daniel Huttlestone som drengen Jack og Lilla Crawford som Rødhætte.

Samtlige tekniske afdelinger har ydet deres ypperste, og det kan ses. INTO THE WOODS er blevet et overflødighedshorn af fabelagtige ideer i sublim udførelse, og et indlysende bud på årets bedste film. Man må derfor håbe, at den nye ledelse på Det Kongelige Teater også går i biografen og har større ambitioner på musicalfronten end forgængeren, så INTO THE WOODS også kan finde vej til hovedstaden, hvor den – utroligt men sandt – endnu aldrig har været spillet.