SKYGGEN AF EN HELT

★★★☆☆☆

Instruktøren Lauritz Munch-Petersen har valgt også at spille sig selv i den semi-dokumentariske film SKYGGEN AF EN HELT. Her opsøger han den mormor, der ikke har ønsket at se ham og moderen, siden hendes mand Gustaf Munch-Petersen forlod hende for at kæmpe i den spanske borgerkrig.

Vi hører bl.a. forfatteren Ole Sohn berette om morfaren Gustaf Munch-Petersen , der var blandt de faldne, og vi følger den unge Lauritz’ rejser til Spanien og Bornholm for at optrævle den gamle historie.

Desværre fungerer formen ikke optimalt, fordi at Lauritz Munch-Petersen tydeligvis ikke er skuespiller. Hans irriterende stemme kombineret med en kunstig diktion spænder ben for de muligvis oprigtige ord. Derfor synes den fiktion, han forsøger at skabe i dokumentargenren, lidet overbevisende. Og når han så tildeler sig selv en grædescene, fremstår filmen nærmest pinagtig selvsmagende.

Filmens store gevinst bliver derimod den 88-årige skuespillerinde Ruth Brejnholm, der gør et højest uventet comeback. Når man tænker på hendes gennembrudsrolle i Alice O’Fredericks "Vi skal ha et barn" fra 1949 – som håbefuld gravid kvinde – virker det direkte chokerende at se hende som forbitret bedstemor, der har afbrudt al kontakt til datteren Ursula. Men gradvist kommer mennesket til syne bag den rå facade, for I en alder af 88 år yder Ruth Brejnholm sit livs bedste filmpræstation.

Det er hendes skyld, og hendes skyld alene, at man kan holde ud at se denne film.