ET EVENTYR I ROSENBORG HAVE

★★★★☆☆

Det er en knaldgod ide at lade Copenhagen Opera Festival kaste sig over de klassiske danske syngespil. For her finder man forsømte kulturskatte, som eksempelvis ET EVENTYR I ROSENBORG HAVE, forfattet af J. L. Heiberg og med musik af C. E. F. Weyse.

Når man i løbet af sommeren ved selvsyn har kunne konstatere, hvor smukt andre teaterforestillinger tager sig ud i grønne omgivelser, ærgrer man sig lidt over, at festivalen ikke har fundet et mere passende sted at spille netop denne forestilling end den lille Wilhelm-scene ved Torvehallerne. En enkel busk, der tilmed vælter under vindstød, skal her gøre det ud for Rosenborg Have, og når der så samtidig skal være plads til otte sangere samt to musikkere på scenen, så fremstår forestilling desværre en smule klemt.

Men heldigvis kan samtlige medvirkende synge, og klarer sig også nogenlunde som skuespillere, så længe replikkerne skal synges. Det skal de dog ikke altid, og så er det. at man bliver mindet om dilemmaet med disse syngespil. For selvom det er forståeligt, at en operafestival satser mest på sangen, så kræver syngespillene også godt skuespil gerne uden for meget luft på stemmerne og i al fald præcis komisk timing.
Mest oplivende virker Ingeborg Børch som Madam Sommer og den generelle spillelyst fejler heller ikke noget.

Ungdommens charme koblet med lyttevenlige toner, sproglige finurligheder samt nydelige kostumer bidrager da også til at den i grunden fjollede forvekslingshistorie glider ned med velbehag. Instruktøren Tine Topsøe kan ikke beskyldes for at være gået for langt i sin nybearbejdelse af stykket, og man fornemmer en ægte kærlighed til stoffet i iscenesættelsen. En kærlighed, der heldigvis har en smittende virkning på publikum.