CARMEN

★★★★☆☆

Skånska Operan skal naturligvis også bidrage til Copenhagen Opera Festival, og Vega viser sig at danne en glimrende ramme om netop denne udgave af Bizets CARMEN.

En kvintet bestående af fire strygere og en harmonika sørger for, at vi får en mindre pompøs og mere intim CARMEN end så ofte før, og sangerne er i mere end een forstand på niveau med publikum. Dramaet udspilles nemlig på trægulv med mobile trækasser som bærende scenografisk ide, og det klæder faktisk historien.

Beatrice Orler er en både sød og naturlig CARMEN med en køn stemme. CARMEN bliver i hendes skikkelsen ikke en fatal lidenskabelig kvinde styret af sine drifter, men en forelsket ung pige af den mere genkendelige slags. Passion finder man i højere grad hos Ulric Björklunds Don José, og så er Björklund også suverænt den bedste skuespiller på scenen. Men også Amelia Jakobsson yder en bemærkelsesværdig indsats og finder fine udtryk for den forsmåede Michaelas ydmygelser. Endelig leverer Mattias Nilsson sin Escamillo med både elegance og vokalt overskud.

Der synges generelt upåklageligt, og selv når der er ved at gå svensk midsommer i scenebilledet, formår iscenesætter Ola Hörling hele tiden at engagere og underholde os.

Denne CARMEN (der synges på svensk) kradser og kildrer muligvis ikke, som den burde, men den rummer til gengæld en friskhed, et nærvær og en umiddelbar uprætentiøs charme, som man bestemt ikke bør kimse af.