Månedens interview:

JEAN-PIERRE AMÉRIS

(Instruktør af den premiereaktuelle franske film MARIES HISTORIE)

>

Er der et element af sensualitet mellem de to kvinder?

"Ja, men den er ikke afgørende. Berøring er en essentiel del af kommunikationen med resten af verden for døvstumme. Jeg besøgte en skole for døvstumme, og blev meget overvældet af fysikaliteten og intimiteten. Jeg har selv et problem med fysikalitet, hviilket ogsaa var en af grundene til, at jeg lavede komedien "Anonyme romantikere" om to romantiske mennesker, der ikke kunne finde ud af at røre ved hinanden, selvom de faktisk var forelskede.

Når døve møder andre første gang, giver de ikke bare hånden, men berører gerne ansigt og krop, lugter til personen etc. Og når de kommunikerer med hinanden, gør de det ved at skrive med fingrene i håndfladerne, så en betydelig intimitet er simpelthen en nødvendighed.

Mellem Marie og Clemence opstår der en nærhed, som er født af stor kærlighed. Det er ikke et seksuuelt forhold, men ja man kan ikke udelukke et element af ubevidst sensualitet, men det er kærligheden, der forbliver det centrale.

Du kan se på Isabelles Clemence; at hun nogle gange bliver overvældet over denne fysikalitet. Men for Marie er der ganske naturligt at kommunikere af denne måde, og hun har overhovedet ingen problemer med sâ megen berøring.

Jeg ser filmen som en kærlighedshistorie uden undskyldninger. Og det glaeder mig, at ogsaa diverse religiøse grupper har taget filmen til sig og forstâet, hvor vigtig accepten af berøringen er i forstâelsen af, hvad Clemence udrettede. Det er jo sådan; at børn, der ikke får nok berøring i deres opvækst tager skade. På samme måde oplever man også, at rigtigt gamle mennesker i højere grad har behov for kram eller at blive holdt i hånden end de har behov for ord.

Jeg ønskede ogsa dermed at kommentere vor tids samfund, hvor berøring er blevet et tabu. Vi må ikke røre hinanden og slet ikke folk, vi ikke kender.

Jeg prøver også altid at inkludere mennesker, der på en eller anden måde er udelukket fra resten af samfundet. På teatret finder du mange roller, der gør det muligt, men ikke på film.

Valget af Ariana var derfor helt afgørende for fillmen. Hun stammer fra Albanien, er vokset op på et børnehjem og har selv været igennem en voldsom periode i sit liv. Uden hende var det blevet en hel anden film."