OLMO & THE SEAGULL

★★★★☆☆

Den italienskefødte skuespillerinde Olivia står overfor sit livs chance, da den teaterforestilling hun går til prøver på – "Mågen" (The Seagull) af Anton Tjekhov – er inviteret til på turné bl.a. til New York. Hun glæder sig til at udleve drømmen om at forene moderskabet med arbejdslivet, men hendes instruktør er af en anden opfattelse. Han mener, at det kan virke forstyrrende, hvis stykkets uskyldige pige Nina risikerer at se gravid ud. Olivia bliver derfor mod sin vilje nødsaget til at vælge om hun vil føde barnet, som hun trods faderens modvilje allerede har tiltænkt navnet Olmo, eller om hun skal tage imod sin karrieres kulmination, rollen som Nina.

Danske Lea Glob har sammen med brasilianske Petra Costa lavet en sanselig og sart dokumentarfilm om den moderne kvindes trængsler med at forene privatliv og karriere. For selv i et såkaldt frigjort arbejdsmiljø som teatrets, er man underlagt mændenes beslutninger.

OLMO & THE SEAGULL viser os en kvinde under pres, da hun grundet graviditetens trængsler føler sig tvunget til at være alene hjemme med sin mave, mens manden Serge arbejder på selvsamme teater, hvor hun gerne ville have været.

Olivia er tilsyneladende ikke en kvinde, der lider i stilhed, og hendes konstante beklagelser over manden kan godt blive lidt trættende, især når han aldrig stiller hende stolen for døren, og råber stop. Men heldigvis har både hun og manden en vis selvironi, som gør, at der også opstår nogle uventede sjove passager midt imellem alle frustrationerne.

OLMO & THE SEAGULL bliver både et portræt af nutidigt kunstnerliv men også skildringen af en ikke uproblematisk graviditet. Metaforerne fra Tjekhovs tekst gør et vist forhåndskendskab ønskværdigt men ikke nødvendigt. For selvom Ninas historie i stykket ender tragisk, så synes der at være i al fald en vis forløsning forude for Olivia.