Forside

logo logo logo

 

THE GOOD DOCTOR
★★★★★

Anton Tjekhov a la Neil Simon ? Ja, hvorfor ikke... Når det
bliver gjort på den rigtige måde. Og det gør det faktisk i
Copenhagen Theatre Circles engelsksprogede udgave af THE GOOD DOCTOR.

Stykket hører til Neil Simons mindre kendte herhjemme, men det er ikke stykkets skyld. Og med den popularitet som "Mogens og Mahmoud", Folketeatrets opdaterede udgave af Neil Simons "The Odd Couple", oplever, synes tiden moden til igen at røre ved Simons komedier. Og selv for en selvfed dansker bør en engelsk udgave være bedre end ingenting.

THE GOOD DOCTOR lader Tjekhov selv være den røde tråd i forestillingen, og bliver gennem ham introduceret til et lille
dusin af Tjekhovs noveller. Og den erfarne teatermand Frank Theakston, der debuterer som instruktør med denne forestilling, har klogeligt lagt vægten på Tjekhov og yder faktisk derved Neil Simons tekst størst retfærdighed.

En mere erfaren instruktør ville nok ha strammet en del op på tempoet - på premiereaftenen nåede vi op på tre timer, selvom forestillingen blev annonceret til to timer og 40 minutter. Navnligt i anden akten bør historierne om A Defenceless woman og A Quiet War beskæres betydeligt.

Men en yngre instruktør havde næppe kunne tilføre denne forestilling den livsvisdom, der er en forudsætning for at forstå Simon og i særdeleshed Tjekhov, og som gør THE GOOD DOCTOR til noget ganske særligt.

Skuespillertruppen består endnu en gang af mere eller mindre professionelle skuespillere, men alle har de deres øjeblikke. Blandt forestillingens højdepunkter er "The Governess" i hvilken Tjekhovs klassebevidsthed skinner igennem. Tjekhov påtager sig selvfølgelig selv hovedrollen som en aldrende Don Juan i "The Seduction", velnok den mest raffinerede fortælling. Helt hjerteskærende bliver "The Audition", skrevet til Simons ex, Marsha Mason. Her møder vi en yngre desperat skuespillerinde, der aflægger prøve og giver os smagsprøver på alle Tjekhovs "Tre Søstre". Skellene mellem amatør og skuespiller, dansk og engelsk teater, Simon og Tjekhov bliver her ligegyldige og øjeblikke af rent magi opstår.