Forside

logo logo logo

 

OVER KANTEN
★★★★★

Bag titlen OVER KANTEN gemmer der sig en moderat dansk gyser for de nøjsomme. Instruktionen er lagt i hænderne på Laurits Munch-Petersen, der har fornemmelse for gysergenrens krav om spænding, men som samtidig ikke kan rette op på manuskriptets uhyrligheder.

Heldigvis leger filmen også selv med temaer som fiktion versus virkelighed, men OVER KANTEN løber i lighed med
så mange andre gyserfilm ind i et troværdighedsproblem jo tættere på slutningen, vi kommer.

Den engang så morsomme men nu rigeligt selvnuttede Jonatan Spang illuderer som den kække David, der sammen med sin elskede Freja køber et faldefærdigt hus på Møn. Christiane Schaumburg-Müllers Freja bomber resolut kvindekønnet tilbage til 70ernes Birte Tove-niveau, og man kunne have ønsket, at OVER KANTEN i højere grad havde fokuseret på at gøre denne rolle psykologisk interessant fremfor at udstille instruktørens tydelige men i denne sammenhæng ofte forstyrrende forkærlighed for
kvindebryster.

Alexandre Willaume får meget ud af den dæmoniske håndværker-rolle: Har han eller har han ikke slået en mand ihjel ved at skubbe ham ud over kanten? Og Elsebeth Steentoft behøver kun nogle få scener for at anslå en tvetydig farlighed. Man er dog bekymret for retssikkerheden på Møn, eftersom de lokale betjente spilles af Søren Hauch-Fausbøll og Petrine Agger.

OVER KANTEN er habil underholdning på teknisk acceptabelt niveau, men heller ikke meget mere.