Forside

logo logo logo

 

PERLEFISKERNE
★★★★★★

Det er 68 år siden, at Det Kongelige Teater spillede
Georges Bizets PERLEFISKERNE, så forventningerne var
store til den koncertudgave, der trods konkurrence
fra EM-finalen i fodbold var i stand til at fylde
Tivolis koncertsal selv på en varm sommerdag. Og
selvom "Perlefiskerne" ikke blev nogen succes ved
urpremieren, så har dette sjældent opførte værk
alligevel overlevet i mange operaelskeres bevidsthed.

Det skyldes måske især den blødende smukke herreduet,
som mange måske husker i Jussi Björling/Robert
Merrill-versionen, men det er ikke kun derfor.

For PERLEFISKERNE rummer som helhed en næsten skamløs kærlighedskraft, der gennemlyste denne usædvanlige koncertudgave.

Værket stiller store krav såvel sanglige som
instrumentale, men spørgsmålet er om samspillet
mellem kor og orkester nogensinde har fungeret så
godt i Tivolis koncertsal som under den
fransk-kanadiske dirigent Yves Abels ledelse? Det
var, som om at PERLEFISKERNE endelig kom til sin ret.

Tiden er måske kommet til, at man bør forsøge en
regulær nyopsætning af dette fyrige trekantsdrama, og imødegå den noget uhyrlige handling med en ikke al for naturalistisk og dog ægte
passioneret udgave med stænk af Ceylons (Sri Lankas) mystik. Gerne med nogle af aftenens solister på rollelisten.

Palle Knudsen stod stærkt som Zurga, og der brændte
en ukontrolabel ild i Christel Elisabeth Smith som
den uforglemmelige Leila. Størst indtryk gjorde dog
Lawrence Brownlee som Nadir med sin diskrete men
intense lidenskab. Sammen med Palle Knudsen lånte han
sin stilfærdigt udtryksfulde tenorstemme til den
berømte duet, vi præsenteres for allerede i første
akt, og som også i denne udgave fremstod som det
smukkeste stykke musik Bizet har skrevet - inklusive "Carmen". Jeg var ikke den eneste, der mærkede en trillende tåre, selvom duetten ret beset ikke er en
duet om ulykkelig kærlighed. Men der synges på fransk
uden danske tekster, så det står enhver frit for at
fortolke udfra musikken.

Det er en knaldgod ide at lave disse koncertudgaver
af klassiske operaer, der i årtier er blevet
forbigået herhjemme, men man bør ikke begrænse sig
til opera. Også en række klassiske musicals og
operetter skriger på danske opførelser - også i
koncertudgaver - bl.a. "Gypsy", "Mame", "Brigadoon",
"The Mystery of Edwin Drood" samt "Kristina Frän
Duvemäla". Efter succesen med PERLEFISKERNE synes
intet umuligt.