ARTERNES OPRINDELSE

★★★★★☆

Københavns nye teaterfestival blev for alvor skudt igang med Danmarks-premieren på Mungo Parks skingrende skøre dramatisering af Darwins evolutionsteori. Selvom emnet kan synes meget udramatisk, så er det langt fra første gang, at Darwin har inspireret til spændende teater. Tænk bare på den amerikanske klassiker "Inherit The Wind" (af Jerome Lawrence og Robert Edwin Lee) og Jokum Rhodes danske stykke "Darwins testamente".

Denne gang er resultatet blevet et sprudlende morsomt crazy-show, der tager sin begyndelse om bord på skibet HMS Beagle, hvor vi bl.a. finder Darwin og to fabelagtige øgler.

Vi kommer vidt omkring på denne overrumplende teaterrejse såvel geografisk som sprogligt, og undervejs tales eller synges der både spansk, engelsk, fransk, kinesisk og russisk – samt naturligvis dansk.

På scenen arbejder en mere eller mindre afklædt trio af energiske aktører, så man skulle tro deres liv var afhængige af det: Den nørdede Peter Christoffersen, den aggressive
Nicolai Jandorf og den yndefulde Anders Budde Christensen trykker den alle af i et imponerende tempo uden at miste
præcisionen.

Jo Strømgren udviser stor opfindsomhed såvel i sin iscenesættelse som i scenografien, selvom det i perioder kan være svært af finde nogen mening i galskaben. Men i det mindste konfronterer ARTERNES OPRINDELSE os med lighederne mellem kommunismen og livet i en myretue, og minder os om, at videnskab uden religion kan være ligeså farlig som omvendt. Det hed muligvis "Survival of the Fittest" i Darwins tid, men idag kan man roligt oversætte det til "de rige overlever"…