Forside

logo logo logo

 

CRAZY FOR YOU
★★★★★

Med hovedrollen i musicalen CRAZY FOR YOU på Det Ny Teater i 1998 fik Thomas Bendixen sit store gennembrud i København. Nu er han tilbage på Det Ny Teater for at iscenesætte selvsamme musical sammen med Michael Lindvad. Man mærker heldigvis også en særlig fortrolighed med stoffet og der bliver klogeligt fokuseret på de store danseoptrin, for CRAZY FOR YOU hører blandt de store dansemusicals.

Manuskriptmæssigt regnes den dog ikke blandt musicalhistoriens sværvægtere i modsætning til f.eks. "Gypsy" og "A Little Night Music", men George og Ira Gershwins udødelige musik og sange får dog enhver banalitet til at glide ned. Og når man som på Det Ny Teater råder over et umådeligt veloplagt ensemble, bliver resultatet heldigvis en fest.

En svedglinsende Silas Holst har smidt en del kilo for at kunne påtage sig den teknisk set uhyre vanskelige dobbeltrolle som Bobby Child, der udgiver sig for at være musical-instruktør for at redde sin elskede Polly. Silas Holst besidder både sødme og humor i sit spil og har tydeligvis også arbejdet så meget med stemmen, at han også rent sangligt får rollen hjem. Ingen tvivl om, at den fysisk krævende rolle nok skal få ham til at smide de sidste kilo, således at han til fulde opnår den ubesværede stil, som er så vigtig for genren. Men at rollen fremstår som en sejr for ham, bør der ikke herske tvivl om.

Julie Steincke har aldrig været bedre end som Polly. I starten er man en anelse bekymret for, om hun ikke gør rollen lige lovlig stærk og moderne, men i anden akt finder hun en sårbarhed, som vi alt for sjældent har set hos hende, og det klæder både hende og rollen.

Camille-Catherine Rommedahl har i højere grad Gershwin-tiden med i sit spil og udgør sammen med Mads N. Nielsen et pusseløjerligt par. Kristian Jensen og måske især Randi Winther morer ligeledes - som tilrejsende nørder. Endelig får man et hyggeligt gensyn med lune Flemming Norholt Sørensen.

De små ballader kunne godt være afviklet med større følsomhed fra orkestrets side, men dirigenten Per Engström får især de store danseoptrin til at leve rent musikalsk. Han får da også forbilledlig hjælp af koreografen Hayley Franks Høier, der har støttet sig til Lisa Kents legendariske koreografi fra sidst.

Læg dertil en overrumplende scenografi af The Crazy Company plus nogle helt overdådige kostumer (hvis designer ikke er omtalt i programmet), og resultatet bliver en sikker succes. Hvad kan man ønske sig mer' ?