Forside

logo logo logo

 

TAROK
★★★★

Producenten Regner Grasten hører blandt de mest udskældte danske filmfolk herhjemme, ikke ulig sin mor instruktøren Kirsten Stenbæk. Grasten har specialiseret sig i populære børne- og ungdomsserier om "Anja og Viktor" samt "Krummerne", men han har også vist ambitioner om at lave kvalitetsfilm for et lidt ældre publikum med "Familien Gregersen" og "Hvidstengruppen" som de seneste forsøg.

Med TAROK forener han sine erfaringer fra begge lejre og beretter om Danmarks mest elskede hest og ikke mindst familien Laursen fra Skive. Man skal dog ikke vente socialrealisme i Regner Grasten-land, TAROK kan derimod ses som en skamløs hyldest til Morten Korch-genren på godt og ondt.

Grasten har allieret sig med Anne-Grethe Bjarup Riis, og det har han gjort klogt i, for hun udviser respekt for genren og
tidsbillederne, og får et uegalt skuespillerhold til at fungere. Bjarne Henriksen og Henrik Vestergaard mumler ganske vist
lige rigeligt som far og søn, men de har heldigvis ansigter, der fortæller en historie. Iben Dorner udviser desuden sødme i rollen som Jørn Laursens livsledsagerske, Ingelise.

Men filmens hjerte er og bliver Kirsten Lehfeldt i rollen som Elisabeth Laursen. I sidste sæson brillierede Lehfeldt som
erfaren lærerinde i "Børn er dumme" på Teater Grob. Få kan som hun give autencitet til karakterer væk fra det mondæne
københavnske cafémiljø.

Man har ganske fornuftigt økonomiseret med væddeløbs-sekvenserne, og til gengæld kælet for nogle enkle, og de hører blandt de bedste, vi har set i en dansk film. Musikvalgene virker knapt så klichéfyldte som "Hvidstengruppen", og når man fyrer "Rabalderstrædet" af som optakten til et travderby, må det tages som et udtryk for en vis humoristisk sans.

Ingen tvivl om, at der også er brug for film af denne type i strømmen af pusher-filmen og lignende masseprodukter. Trods små forbehold med hensyn til kontinuitet og enkle lydoptagelser, så leverer TAROK varen også i filmisk forstand. Faktisk må TAROK anses for at være Regner Grastens bedste film, fordi han denne gang synes på omgangshøjde med sit materiale.