EN NUANCE AF BLÅ

★★★☆☆☆

Michel Gondry skabte de noget overvurdere "Eternal Sunshine of the Spotless Mind" og "The Science of Sleep". Fabulerende værker med stort visuelt overskud, men også innaverende og fortænkte.

Med EN NUANCE AF BLÅ udstiller han nærmest sine svagheder, og fremstår som en hul filmmager, der kobler reklamefilmsæstetik med pseudointellektuel livsfilosofi. Sandheden er, at EN NUANCE AF BLÅ gerne vil være en film for voksne, men kun har et infantilt univers at tilbyde os. Tre af tidens mest mondæne franske stjerner (Romain Duris, Audrey Tautou og Omar Sy) lades i stikken og denne overproducerede filmprut må høre blandt sæsonens mest ærgelige eksempler på ressourcespild.

Michel Gondry og hans medforfatter Luc Bossi fortaber sig i de effektfulde muligheder, der findes i Boris Vians roman "Dagens skum", og allerede inden forteksterne slutter bliver man mættet med visuelle triks som f.eks. en levende dørklokke, en menneskelig mus, bizarre køkkenopfindelser og samlebåndsproducerede manuskripter. Et inferno af skøre indfald, som ingen bremser fordi Gondry har en Oscar på reolen. Det får han med garanti ikke denne gang, for EN NUANCE AF BLÅ forbliver en rodebutik.

Teknisk set fungerer den upåklageligt og man kan se, at den har kostet penge ligesom man genkender viljen til originalitet. Men nogen god film kan man saftsusme ikke kalde den.