FÆDRA

★★★☆☆☆

Marina Bouras vandt en Reumert for at spille Medea i forestillingen "Ren" på Husets Teater. Et utvetydigt karrierehøjdepunkt i skuespiller-karrieren, men også en teaterbegivenhed, der affødte ideen om en hel trilogi af stærke kvindehistorier fra de græske urmyter.

FÆDRA er således første bud i serien "Furier" efterfulgt af Elektra og Kassandra. Marina Bouras leverer atter en rå intens præstation som FÆDRA, der ligefrem synes at være i familie med hendes Medea. I begge tilfælde kvinder, der betaler den højeste pris for deres livsvalg.

Henrik Birch, Jeppe Marling og Fanny Bernth spiller alle nydeligt som Fædras mand, Fædras stedsøn og elsker samt Fædras rivalinde – men er det nok? De store græske dramaer kræver en særlig dybde og kompromiløs hudløshed, og den får Anja Behrens kun formidlet til titelrolleindehaveren i tilstrækkelig grad denne gang.

Christian Albrechtsens tilslørede scenografi skaber også mere distance end nærvær, og nærkamp med ler er ikke et ukendt fænomen i dansk teater i disse år, selvom Huset Teaters bud hører til de mere originale.

Magien vil med andre ord ikke rigtig indfinde sig i denne omgang, men dejligt er det igen at se Marina Bouras slås med et materiale, der er hendes talent værdigt.

(Michael Søby)