I SOLSORTENS LAND

★★★★★☆

Kosovos officielle Oscar-bidrag måtte nøjes med at blive shortlistet, men som den første film i Sundance Filmfestivalens historie modtog I SOLSORTENS LAND ("Hive") festivalens tre hovedpriser inkl. bedste instruktør.

Blerta Basholli formår da også på under halvanden time at give os et indblik i et benhårdt kvindeliv i krigens triste skygge.

Filmen er tilmed baseret på virkelige hændelser, og fortæller om Fahrije, hvis mand forsvandt under krigen. Nu hænger hun på børnene og en invalid kontrær svigerfar i et miljø, hvor der kastes sten efter en kvinde, hvis hun kører bil. Men Fahrije er fast besluttet på at starte et firma med hjemmelavede madprodukter, for hvordan skulle hun og andre kvinder i hendes situation ellers klare at brødføde deres børn?

Yllka Gashi har allerede modtaget internationale priser for sit diskrete lidenskabelige spil som Fahrije og filmen forekommer generelt meget velspillet. I SOLSORTENS LAND vil for mange være en øjenåbner med hensyn til kvinders livsvilkår i den del af verden, og det er ikke blot som krigsdrama, at I SOLSORTENS LAND har sin berettigelse.

Filmen udmærker sig faktisk ved at være uden krigsscener, men har i stedet en næsten sanselig billedstil, der gør historie særlig nærværende. Man får ligefrem en fysisk fornemmelse af den konstante uvished som hovedpersonen og mange andre krigsofre må leve med, fordi de måske aldrig får svar på, hvad der er sket med deres kæreste.

I SOLSORTENS LAND er et af forårets stærkeste filmudspil, og det tilmed fra et område, vi i grunden hører alt for lidt om i medierne.