FREMTIDS DRØMME

★★★★☆☆

Foreningen BalCon byder atter velkommen i det royale skuespilhus, hvor 23 unge mennesker og to noget ældre har indtaget teaterhusets mellemstore scene – også kendt som "mellemgulvet".

Efter et længere træningsforløb i forbindelse med BalCons Projekt Dansedrømme 2022 er det nu tid til at vise, hvem man er og hvad man har fået ud af det.

Det viser sig at være ikke så lidt, så selvom Tim Rushtons ikke helt når de kunstneriske højder, han opnåede sidste år med "Frihed", så er han stadig eminent til at møde danserne lige der, hvor de er, og få dem til at yde deres ypperste. Samtlige medvirkende tager sig således fordelagtigt ud på scenen samtidig med, at der tydeligvis stilles krav til dem – også rent teknisk.

Men frem for alt er FREMTIDS DRØMME en ung danseforestilling, der strutter af livsglæde, og man kan slet ikke undgå at komme i godt humør af at se forestillingen.

Gert Østergaards melodiske musik og Maja Brixs muntre men bæredygtige kostumer tyder også på, at de ikke bare har været på bølgelængde med det ungdommelige hold, men også ladet sig inspirere af dem.

Vi hører om de unges forventninger og angst for fremtiden, og vi holder vejret, da en af forestillingens (for) få unge mænd istemmer den krævende "Kringsat Af Fjender." Men han slipper virkelig flot fra det, og via et ældre ægtepar på scenen kommer der endnu et historisk perspektiv på forestillingen.

FREMTIDS DRØMME er først og sidst en forestillingen, der indgyder håb. Ikke kun blandt de mange medvirkende, men også hos de danselystne piger og drenge, der forhåbentlig får mulighed for at se og udleve deres egne FREMTIDS DRØMME i den kommende tid.

(Michael Søby)