WOYZECK

★★★★☆☆

Det er langt fra første gang, at George Buchners livsværk WOYZECK danner grundlag for en teaterforestilling i Danmark. Hvem glemmer f.eks. Betty Nansen Teatrets dragende dystre opsætning iscenesat af Robert Wilson til musik af Tom Waits med Jens Jørn Spottag i titelrollen?

Opsætningen på Teater Nordkraft i Aalborg hører blandt de mest syrede versioner, man har set på disse bredegrader – iscenesat af Minna Johannesson, der også fungerer som teaterleder på Teater Nordkraft. Hun ser sit favoritstykke som en kærlighedshistorie og lader den pinefulde handling udspille sig under et karneval i Aalborg.

Scenografen Mie Riis har omdannet Teater Nordkraft til et orgie af glimmer og graffiti, og Minna Johannesson tager i den grad de tre slidsomme skuespillere og to fortræffelige musikere med ud på overdrevet.

Martin Ullits Dahl formår tilmed at synge en række mere eller mindre banale popsange med sjæl, og hans samspil med Jimmy Nyborg er en gevinst for forestillingen.

Skuespillerne pendler fra absurd humor til dyb alvor, og især Laura Kold formår at holde fast i smerten undervejs. Mændene – Jakob Hannibal og Thomas Nielsen – har sværere ved at etablere den dybe alvor i deres kærlighedsscener denne eftermiddag. Det er som om, at showet får for godt fat i dem til, at de kan nå at geare ned og finde inderligheden frem.

På trods af denne mangel bliver denne ekspressive WOYZECK alligevel en succes, fordi værket helt grundlæggende er stærkt og fordi Minna Johannesson giver os et originalt og modigt bud på en moderne tolkning.

(Michael Søby)