DANS2GO

★★★★☆☆

Efterårets DANS2GO anno 2022 har koreografiens kontraster som et noget påtvunget tema. Men derfor kunne man sagtens finde noget at glæde sig over denne søndag eftermiddag. Ikke mindst den alsidige balletmusik virkede besnærende, især når den blev spillet live.

Man lagde således smukt ud med den poetiske "Belles-Lettres" koreograferet i 2014 af Justin Peck (manden bag koreografien til Steven Spielbergs første musical, den nyeste filmversion af "West Side Story"). Den levende musik fik det bedste frem i de nydeligt kostumierede dansere fra Den Kongelige Ballet inklusive stjerner som Holly Dorger og Jonathan Chmelensky.

Den tidligere kunstneriske leder af Corpus og danser ved Det Kongelige Ballet, Esther Lee Wilkinson, udgør sammen med arkitekten og scenekunstneren Thomas Radil den koreografiske duo, Esther & Thomas. Til iørefaldende men båndet moderne musik mixede de temaer som tilstedeværelse, kropslighed og nydelse. I modsætning til aftenens første ballet blev resultatet aldrig en æstetisk helhed, men der var mange finurlige påfund undervejs og en god dynamik, der bidrog til underholdningsværdien.

Efter pausen indtog to af Den Kongelige Ballets mest populære navne i øjeblikket, Ryan Tomash og Astrid Elbo, dansegulvet. I rollerne som Prins Siegfried og den sorte svane Odile dansede de Marius Petipas berømte pas de deux fra Svanesøen, så ikke et øje var tørt. Især Astrid Elbo var denne eftermiddag et under af ynde.

Det var desværre ikke alle – inklusive undertegnede, der kunne overvære det afsluttende værk "The Silence of the Birds", da DANS2GO denne eftermiddag varede ca. 20 minutter længere end den på teatrets hjemmeside anslåede længde, og det er desværre langt fra første gang, at Det Kongelige Teater er alt for urealistiske med deres tidsangivelser i modsætning til andre teatre.

Men korpsdanseren Eukene Sagues’ værk "The Silence of the Bird", der er et resultat af Den Kongelige Ballets udviklingsprojekt "Koreorama", gjorde efter sigende lykke med en original koreografi til en sanselig musik, der understregede den dramatiske handling.

DANS2GO blev således en stimulerende danse-cocktail, der naturligvis aldrig kan gøre det ud for en helaftensballet, men som forhåbentlig vil virke stimulerende for nye koreografer – og publikum.

(Michael Søby)